Ayat aktif dan ayat pasif ialah dua bentuk ayat yang berbeza tetapi menyampaikan makna yang sama.
- Ayat aktif boleh ditukar menjadi ayat pasif. Tetapi hanya ayat aktif transitif dapat dipasifkan. Ayat aktif tak transitif tidak boleh dipasifkan kerana tidak ada objek.
- Ayat pasif dapat dibahagikan kepada 3 jenis:
- Ayat pasif diri pertama
- Ayat pasif diri kedua
- Ayat pasif diri ketiga
- Cara untuk membentuk ayat pasif diri pertama dan ayat pasif diri kedua adalah sama.
Ayat Aktif
(pelaku pertama/kedua)
Subjek + kata kerja transitif + objek
|
Ayat Pasif
(pelaku pertama/kedua)
Subjek + pelaku + kata kerja transitif
(tanpa awalan)
| ||||
subjek
|
KKT
|
objek
|
subjek
|
pelaku
|
KKP
|
Saya
|
membaca
|
majalah itu.
|
Majalah itu
|
saya
|
baca.
|
Kami
|
mengemaskan
|
rak buku.
|
Rak buku
|
kami
|
kemaskan.
|
Kamu
|
makan
|
nasi.
|
Nasi
|
kamu
|
makan.
|
Awak
|
menyimpan
|
baju.
|
Baju
|
awak
|
simpan.
|
- Apabila menukar ayat aktif kepada ayat pasif, semua imbukab awalan perlu digugurkan menakala imbukan akhiran perlu dikekalkan.
- Jika terdapat kata bantu (sudah, telah, pernak dan lain-lain) dalam ayat aktif, ia perlu diletakkan di hadapan kata ganti nama diri (pertama/kedua) dalam ayat pasif.
- Cara untuk menukar ayat aktif pelaku diri ketiga kepada ayat pasif ialah
Ayat Aktif
(pelaku ketiga)
Subjek + kata kerja transitif + objek
|
Ayat Pasif
(pelaku ketiga)
Subjek + kata kerja transitif (berawalan di-) + kata sendi nama oleh + pelaku
| ||||
subjek
|
KKT
|
objek
|
subjek
|
KKP (berawalan di-) + oleh
|
pelaku
|
Ming Ming
|
minum
|
susu.
|
Susu
|
diminum oleh
|
Ming Ming.
|
Baginda
|
menyampaikan
|
ucapan.
|
Ucapan
|
disampaikan oleh
|
baginda.
|
- Semua kata kerja pasif perlu menggunakan imbuhan awalan di- dan diikuti kata sendi nama oleh.
- Jika terdapat kata bantu (sedang, telah, mesti dan lain-lain) dalam ayat pasif diri ketiga, ia perlu diletakkan di hadapan kata kerja pasif.
Ini adalah salah satu Slaid Power Point yang saya gunakan dalam P&P saya.
RPH
Tahun
|
5
|
Masa
|
30 minit
|
Tajuk
|
Ayat Aktif dan Ayat Pasif
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran murid dapat menukar ayat aktif kepada ayat pasif dan sebaliknya.
|
ABM
|
LCD Projektor, Slaid Power Point, Lembaran kerja
|
Set Induksi
|
1. Guru menunjukkan 1 ayat aktif dan 1 ayat pasif.
2. Guru meminta murid berbanding beza dua ayat dan menyatakan ayat aktif dan ayat pasif.
|
Langkah 1
|
1. Guru menerangkan cara untuk membentuk ayat pasif diri pertama dan ayat pasif diri kedua adalah sama.
2. Guru menerangkan cara untuk menukar ayat aktif pelaku diri ketiga kepada ayat pasif.
|
Langkah 2
|
1. Guru membahagikan murid-murid kepada kumpulan.
2. Murid berbincang dan menukar ayat aktif kepada ayat pasif dan sebaliknya.
|
Langkah 3
|
1. Guru berbincang jawapan bersama murid.
2. Guru membetulkan jawapan murid.
|
Penutup
|
1. Guru mengagihkan lembaran kerja kepada murid.
2. Murid melengkapkan lembaran kerja.
|
Refleksi
- Isu kelemahan penguasaan tatabahasa Bahasa Malaysia di kalangan murid sekolah sering menjadi fokus pengajaran dan pembelajaran saya. Hari ini, saya telah menjalankan P&P topik Ayat Aktif dan Ayat Pasif dalam kelas Tahun 5. Sebenarnya, mereka telah belajar topik ini sebelum ini, tetapi masih terdapat sebahagian murid tidak menguasai. Apabila P&P dijalankan murid mengeliru dengan cara untuk membentuk ayat pasif diri pertama dan ayat pasif diri kedua serta ayat aktif pelaku diri ketiga. Saya telah menggunakan jadual dan membimbing murid-murid berbanding beza cara-cara tersebut. Setelah beberapa contoh ayat dibanding beza, murid telah pun memahami dan melengkapkan latihan dengan betul. Saya berasa gembira kerana murid-murid mengusai kemahiran menukaran ayat aktif dan ayat pasif. Soalan seperti ini akan dikeluarkan dalam kertas pemahaman UPSR dan saya berharap murid-murid dapat menjawab dengan betul pada masa akan datang.
saya sudah menyiapkan semua karja sekolah
ReplyDeletesangat bagus!!!
ReplyDeleteSangat bagus
ReplyDeleteMUdah difahami, bagus.
ReplyDelete